5/19 - Service for Publishers magazine
Lancering Digiblad - 1/3 

D

Over techniek, grafiek en privacy

Waarom Digiblad?

De roots van Service for Publishers liggen 100% in het grafische vak. Jos Koene - ceo en programmeur - is van origine zetter. Zijn liefde voor code deed hem besluiten de vormgeefmuis aan de wilgen te hangen toen het internet begin 2000 opkwam. Dat resulteerde als eerste in het programma Ad2Print, waarmee hij zijn werkzaamheden als trafffic'er en advertentiecontroleur voor met name PropertyNL aanzienlijk had veraangenaamd.
Het programma werd achtereenvolgens omarmd door Adformatie Groep en Kluwer Nederland. Later volgden Vakmedianet, Sijthoff Media Groep en diverse andere uitgevers. Bij Adformatie Groep ontmoette hij Olivier Verhaar, marketing manager en verantwoordelijke op het gebied van de inkomsten van de magazines.

De mobiele telefoon heeft ons leven drastisch veranderd. We kunnen altijd en met iedereen communiceren, informatie ophalen en bijblijven. Maar door het gevoel dat je altijd aan moet staan, bezorgt de smartphone ons ook stress. Zeker omdat informatie onrustig binnenkomt - met name door verticaal scrollen - en we van de ene digitale verleiding naar de andere worden getrokken. Wij denken dat als de content op een andere manier wordt aangeboden – door uitgevers – mensen het plezier in lezen weer kunnen terugkrijgen.

 

Het mooie van een tijdschrift is de rust die het geeft. Je ogen bekijken op het gemak een foto, lezen een tussenkop of quote. Het lezen van een papieren titel voelt zo lekker omdat je ogen zelf bepalen waar ze naartoe gaan. Heb je geen zin meer in een verhaal, dan blader je door. Een goed opgemaakt tijdschrift is een genot om in te bladeren en kan als kunst worden beschouwd. Iedere spread toont zich als een nieuw cadeautje.

Met het Digiblad zijn we op zoek gegaan naar deze kracht van print. Onze tocht heeft vier jaar geduurd en nu presenteren we vol trots ons Digiblad. Het lijkt - dat geven we grif toe - in alle opzichten op de gedrukte grotere broer. Het is een optimale vertaalslag geworden, waarbij zelfs de begrippen corps­grootte, vastwit en latente divisie weer hun waarde hebben gekregen. Het zal dan ook geen enkel probleem zijn voor een uitgeverij om de workflow te begrijpen.



Lees verder >>



PAK JE RUST

Lees dit Digiblad op desktop, laptop of tablet.