Uitgeven is niets anders dan content rendabel publiceren en verspreiden. Dat kan met boeken, websites, evenementen en natuurlijk met tijdschriften, al of niet digitaal. Geheel afhankelijk van de behoeftes van lezer en eventuele adverteerder.
En hoe past Digiblad daarin?
Rendementen hangen af van omzet en kosten. En met lage kosten kom je eerder tot rendabele uitgaven. Vandaar dat we dit kostenaspect essentieel vonden bij de ontwikkeling van Digiblad. Op het moment dat systemen te complex zouden worden en gespecialiseerde kennis zouden vragen, was de kans op succes klein. De productiekosten per editie worden extra laag gehouden door het gebruik van voorgedefinieerde templates. De workflowsoftware van Content2Publish zorgt voor een verdere efficiencyslag.
Een op een is dat verstandig?
Een typische uitgeefvraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. De vraag is wat uw strategie en verdienmodel is. Met een éen op éen vertaling van een printijdschrift kunt u kosten verlagen door uw printoplage te reduceren. Tegemoet komen aan vragen van lezers, mogelijk met een ander prijsmodel. Of het uit kan en verstandig is? Dat hangt sterk van de specifieke uitgave en marktomstandigheden af. Een ding weten we wel. Met Digiblad wordt het nooit 100% een een-op-een vertaling van print. Immers we houden rekening met de mogelijkheden en onmogelijkheden van online. Wel is zeker dat artikelen beter leesbaar zijn dan in een doorbladerbare pdf. En advertenties komen beter in beeld. Doorplaatsing van print in digitaal is door de gekozen techniek (omzetten van PDF naar jpg) eenvoudig mogelijk, dus die barrière is geslecht.
Voor uitgeefcreativiteit: Digiblad
Uit onze gesprekken met uitgevers en partners kwam vooral naar voren dat er kansen liggen als uitgevers hun creativiteit gebruiken. Een aantal voorbeelden en ideeën:
- Een Digiblad rondom een thema gevuld met (eerder geplaatste) advertorials
- Afwisselend met printedities. Bijvoorbeeld iedere maand een Digiblad en per kwartaal een printblad. Of maandelijks print, wekelijks een Digiblad
- Digibladen gericht op specifieke niches onder een hoofdmerk
- Verdieping: als er niet voldoende ruimte is in print. Longreads zijn uitstekend leesbaar in een Digiblad
- Als vervanging van online long reads of dossiers
- In plaats van, of aanvullend op e-mailnieuwsbrieven
- Jaaruitgave met de beste artikelen
- Als beursspecial
- In aanloop naar de publicatie van een boek
- En natuurlijk een volledig nieuwe zelfstandige uitgave. Eventueel in later stadium te voorzien van een printvariant.
Ook hier geldt dat u als uitgever het beste uw markt kent en weet waar er kansen zijn. Hoe u tot additionele omzet komt en voorkomt dat u omzet verplaatst. Digiblad is een tool om uw doelen te realiseren. Een tool die u in combinatie met uw andere kanalen inzet. Uiteraard kunnen wij u ook adviseren wat de uitgeefmogelijkheden zijn. We heten tenslotte niet voor niets: Service for Publishers.
Olivier Verhaar
PAK JE RUST
Lees dit Digiblad op desktop, laptop of tablet.