17/19 - Service for Publishers magazine
Lancering Digiblad - 1/1 

Wat kan het Digiblad voor u betekenen

Digiblad vanuit uitgeefperspectief

In dit artikel brengen we in kaart hoe u Digiblad kunt inzetten. Zet u het in om kosten te verlagen? Of om nieuwe publicatievormen aan uw portfolio toe te voegen? Combineert u beide?

Uitgeven is niets anders dan content rendabel publiceren en verspreiden. Dat kan met boeken, websites, evenementen en natuurlijk met tijdschriften, al of niet digitaal. Geheel afhankelijk van de behoeftes van lezer en eventuele adverteerder.

 

En hoe past Digiblad daarin?

Rendementen hangen af van omzet en kosten. En met lage kosten kom je eerder tot rendabele uitgaven. Vandaar dat we dit kostenaspect essentieel von­den bij de ontwikkeling van Digiblad. Op het moment dat systemen te complex zouden worden en gespe­cia­li­seerde kennis zouden vragen, was de kans op succes klein. De productie­kosten per editie worden extra laag gehouden door het gebruik van voor­gede­fi­nieerde templates. De work­flow­software van Content2Publish zorgt voor een verdere efficiency­slag.

 

Een op een is dat verstandig?
Een typische uitgeefvraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. De vraag is wat uw strategie en verdien­model is. Met een éen op éen vertaling van een printijdschrift kunt u kosten verlagen door uw printoplage te reduceren. Tegemoet komen aan vragen van lezers, mogelijk met een ander prijsmodel. Of het uit kan en verstandig is? Dat hangt sterk van de specifieke uitgave en marktomstandigheden af. Een ding weten we wel. Met Digiblad wordt het nooit 100% een een-op-een vertaling van print. Immers we houden rekening met de mogelijkheden en onmogelijk­heden van online. Wel is zeker dat artikelen beter leesbaar zijn dan in een doorbladerbare pdf. En advertenties komen beter in beeld. Doorplaatsing van print in digitaal is door de gekozen techniek (omzetten van PDF naar jpg) eenvoudig mogelijk, dus die barrière is geslecht.

 

Voor uitgeefcreativiteit: Digiblad
Uit onze gesprekken met uitgevers en partners kwam vooral naar voren dat er kansen liggen als uitgevers hun creativiteit gebruiken. Een aantal voorbeelden en ideeën:

 

  • Een Digiblad rondom een thema gevuld met (eerder geplaatste) advertorials
  • Afwisselend met printedities. Bijvoorbeeld iedere maand een Digiblad en per kwartaal een printblad. Of maandelijks print, wekelijks een Digiblad
  • Digibladen gericht op specifieke niches onder een hoofdmerk
  • Verdieping: als er niet voldoende ruimte is in print. Longreads zijn uitstekend leesbaar in een Digiblad

  • Als vervanging van online long reads of dossiers
  • In plaats van, of aanvullend op e-mailnieuwsbrieven
  • Jaaruitgave met de beste artikelen
  • Als beursspecial
  • In aanloop naar de publicatie van een boek
  • En natuurlijk een volledig nieuwe zelfstandige uitgave. Even­tueel in later stadium te voorzien van een print­variant.

 

Ook hier geldt dat u als uitgever het beste uw markt kent en weet waar er kansen zijn. Hoe u tot additionele omzet komt en voorkomt dat u omzet verplaatst. Digiblad is een tool om uw doelen te realiseren. Een tool die u in combinatie met uw andere kanalen inzet. Uiteraard kunnen wij u ook adviseren wat de uitgeefmogelijkheden zijn. We heten tenslotte niet voor niets: Service for Publishers.

 

Olivier Verhaar


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




PAK JE RUST

Lees dit Digiblad op desktop, laptop of tablet.