Kortom, de basis en de toegevoegde waarde van een tijdschrift zal dus blijven bestaan. De vorm van een tijdschrift wordt alleen anders: van minder op papier naar meer digitaal. Vandaar Digiblad, het nieuwe platform voor digitale magazines van Service for Publishers, met zoveel mogelijk behoud van het goede uit print en uit online.
Digitale tijdschriften zijn er toch al jaren?
‘Zeker. Het klopt dat meer dan 15 jaar geleden de eerste digitale magazines verschenen (en vaak ook snel weer verdwenen). Vele varianten zijn voorbij gekomen. Soms als eenvoudige pdf’s, soms als interactieve programma’s.
Toch ben ik van mening dat de tijd nu rijp is voor een structurele verschuiving naar digitaal. Zoals eerder genoemd, blijft een tijdschrift een tijdschrift. Of dat nu op papier gelezen wordt of online.’
‘Maar daarnaast voegt een digitaal magazine de online component toe: lezers kunnen meteen reageren op adverteerders, en content kan op maat worden geleverd. Vakbladen kunnen meteen naar het volledige bereik gestuurd worden. Of er kunnen nichebladen worden geïntroduceerd. En tov print is het grote voordeel dat de kosten omlaag kunnen. Zeker als ieder nummer door een redactie in elkaar kan worden gezet.’
‘Kortom, nu het verdedigen van de oude omzet bijna voorbij is, is het tijd dat uitgevers de handschoen oppakken en opnieuw naar hun business model gaan kijken. Ik ben ervan overtuigd dat voor een redelijke prijs mensen weer een abonnement zullen nemen op hoogwaardige content. En dat adverteerders zich in dat Umfeld graag presenteren.’
Dus komt de voorspelling uit de jaren 90 van de vorige eeuw dan toch uit, dat uitgevers op een goudmijn zitten: big (klanten) data en unieke content?
‘Ik denk van wel!’
PAK JE RUST
Lees dit Digiblad op desktop, laptop of tablet.