14/19 - Service for Publishers magazine
Lancering Digiblad - 2/3 

Tijdschriften hebben de toekomst

O

Olivier Verhaar

Als lezer kijk je uit naar het komend nummer van een tijdschrift

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat maakt een tijdschrift zo bijzonder?
‘Als lezer kijk je telkens uit naar het komend nummer van een tijdschrift. En als adverteerder hoop je dat jouw advertentie er mooi in staat. Tegelijkertijd heeft een tijdschrift iets ongrijpbaars. Vaak is het de balans tussen verdieping en verstrooiing, tussen herkenbaarheid en verrassing. Een goede redactie weet bij iedere editie weer deze balans te vinden. Daarnaast leest een tijdschrift anders dan een roman. Wat betekent dat niet alleen de tekst belangrijk is, maar dat het beeld er net zo goed toe doet. Het visuele ontwerp moet de lezer namelijk door het blad leiden.’

 

‘Daarbij is het doel en de inhoud van een tijdschrift in de afgelopen jaren natuurlijk erg veranderd. Nieuws vind je niet of nauwelijks meer in een week- of een maandblad. Voor echte verdieping hoef je slechts een trefwoord bij Google in te typen. Wat niet veranderd is, is dat een tijdschrift een doelgroep kan binden aan een community. En dat maakt een tijdschrift nou net zo bijzonder.’

 

Dat klinkt mooi, maar met veel tijdschriften gaat het niet zo goed
‘Dat is waar, de markt verandert en veel tijdschriften hebben het moeilijk. Abonneeaantallen en losse verkopen dalen. De transitie naar online gaat zo snel dat velen het niet kunnen volhouden. Veel adverteerders kiezen tegenwoordig voor online bereik. Daardoor is een belangrijk verdienmodel verdwenen. Geen recruiter wacht tot zijn advertentie op donderdag verschijnt. Een printadvertentie draagt wel weer bij aan employer branding. Vanuit dat oogpunt blijft een magazine waardevol. Daarom blijft een tijdschrift een medium met toekomst. Om dat te begrijpen, is het goed om te weten waar het om draait.’
 

Olivier somt op:

  • Met een tijdschrift kun je een merk opbouwen. Vaak staat een tijdschriftmerk in de spil van het uitgeefportfolio. Het is niet voor niets dat er ook partijen zijn die een eigen tijdschrift uitgeven om hun merk te versterken. Wie kent de Allerhande nou niet?
  • Een tijdschrift heeft een kop en een staart. Een cover die je naar binnen trekt en samenhangende artikelen in een vast herkenbaar ritme, waar je je als lezer aan gaat hechten.
  • Een tijdschrift is plezierig om te lezen. Rustig op de bank, op het strand, in de trein of tijdens een lunchpauze. Of het nu is om bij te blijven op je vakgebied of gewoon omdat het leuk vermaak is.
  • Het onderwerp van een tijdschrift is afgestemd op een bepaalde doelgroep en daardoor voor die groep aantrekkelijk.
  • Soms is bladeren alleen al genoeg om bij te blijven. Niets ten nadele van al die mooie artikelen, maar als een lezer er in een half uur doorheen is, heeft de redactie goed werk verricht. Een goede redactie laat je in aanraking komen met artikelen die je zelf niet opgezocht zou hebben. Een tijdschrift helpt je zodoende om buiten je bubbel te kijken.


Lees verder >>



PAK JE RUST

Lees dit Digiblad op desktop, laptop of tablet.